NTP-INNOV22-0153

Szőlő projekt

Településünk Tokaj-Hegyalja egyik kiemelkedő településén található, ahol fontosnak tartjuk a hagyományok ápolását. A Tokaji borvidék különleges helyet foglal el a magyar borvidékek között, Magyarországon a legismertebb. Az itt készült borok, köztük a tokaji aszú talán a leghíresebb magyar bor, több évszázados márka, magyar különlegesség, hungaricum. Pályázatunkban ezt a hagyományt vittük tovább. Gyermekeinkkel megismertettük a szőlész és borász szakma szépségeit. A program által tanulóinkban kialakítottuk a hagyományok szeretetét, segítséget adtunk a pályaorientációban és lehetőséget mutattunk a szakma és munka világában.

A pályázat során célunk volt, hogy a tehetséggondozó műhely tanulói érdeklődők legyenek a természet értékei iránt, óvják, védjék szűkebb és tágabb környezetüket, vállaljanak felelősséget cselekedeteikért. Legyenek fogékonyak az új megismerésére és feldolgozására. Jártasságot szerezzenek a kísérleti eszközök használatában . A digitális dokumentumok létrehozásában. A természettudományos gondolkodásuk fejlődjön. A biológia, földrajz, történelem, kémia, informatika és a technika oldaláról közelítettük meg a központi témánkat. A biológia óra keretében a tanulók megismerkedtek a szőlővel, mint növénnyel, a szőlő részeivel. Megnéztük milyen kártevői és betegségei vannak a növénynek. Ezen a tanórán 2 diák előadást tartott az általuk ismert szőlőbetegségekről. Majd a szőlővel, mint nyersanyaggal, és mint gyümölccsel foglalkoztunk. Megismerkedtek az aszú készítéssel, a szőlőfürt eltartásával és tarolásával és a szőlő táplálkozásban betöltött szerepével. A földrajz kapcsán a tanulók megismerték a történelmi Tokaj-Hegyalja természeti adottságait. Megismerkedtek szőlészeti és borászati kifejezésekkel. Tudják, hogy Tokaj-Hegyalja Magyarország legnevezetesebb, világszerte ismert szőlő és bortermő vidéke. Informatikai foglalkozások folyamán először prezentáció formájában elkészítették a szőlő-bor algoritmusát, vagyis a borkészítés lépéseit, majd borosüveg címkét terveztek több program segítségével. Később statisztikákat elemeztek, adatokat gyűjtöttek, táblázatokba és diagramokba foglaltak néhány érdekes adatot a bor- és szőlőtermesztéssel kapcsolatban. PowerPoint prezentációkat készítettek szőlővel, borral kapcsolatosan. Mindenki választott egy témát, amellyel kapcsolatban több forrásból tájékozódva, képeket letöltve összeállította a bemutatóját. Volt, aki a szőlő eredetével, az emberiség szőlőműveléssel kapcsolatos ismereteket keresett, és volt, aki gyakorlatiasabb témával foglalkozott, pl. italok (bor, ivólé, szörp, stb.) elkészítésének módjával plakátokat alkottak. Legvégül montázsokat hoztak létre fényképekből és animációkat a szürettel kapcsolatban. Kémia foglalkozásokon kísérleteztek, megmérték a must cukorfokát, a bor alkoholtartalmát. Technikából borosüveget díszítettünk különféle technikával, képet készítettünk dekupázs technikával.

A program során számos tárgyi alkotás készült , melyekből egy kiállítást szerveztünk. Tanulóink megismerték szűkebb környezetüket. Nyitottak lettek környezetük problémái iránt. Felfedezték térségünk természeti és kulturális értékeit, melyek megismerésével erősödött a szülőhelyi patriotizmus. Megismerték a bor készítés folyamatát, Tokaj -hegyalja természeti és gazdasági kincseit. Megismerték az alapvető néprajzi szokásokat. Megismerték a régen használt űrmértékeket és hosszmértékeket. Fejlődött a kézügyességük. A tanulmány úton lehetőségük volt az elméletek elmélyítésére. Másrészt fejlesztettük a tanulók természettudományos gondolkodását, a kutatási technikáikat. Egyéni, páros csoport munkával dolgoztunk, melyeket sokszor variálva a gyerekek megfigyelhették a gyakorlatban az elméleti ismeretek felhasználását. Az élményszerű feldolgozás során sok esetben maguk is részesei lehettek a folyamatnak. Közben megismerkedtek a kapcsolódó tudományágak neves képviselőivel. Ellátogattunk a Szepsi Laczkó Máté Emlékházba Erdőbényén, aki a legenda szerint az aszúbor készítését találta föl. A tanulmányi út már önmagában egy feltöltődést biztosított a tanulóknak. A kirándulás során a tanulók számos olyan helyen fordultak meg amelyek pozitív szemlélettel, esztétikai élménnyel és szakmai tapasztalattal gazdagították
őket. Szorgalmuk, kitartásuk nevelőpélda volt a többi diák számára. Az elfogyasztott vacsora és a pincében elfogyasztott must a szociális kompetenciák elmélyítésében és elsajátításában nyújtott segítséget. A foglalkozások során is biztosítottuk tanulóink feltöltődését a színes programok változatos módszerek által.