Csodalámpás műhelymunka
NTP-SPEC-22-0107 sz. pályázat
Iskolánkban kiemelt figyelmet fordítunk a tehetségek felismerésére, különös tekintettel a hátrányos helyzetű gyermekekre. Segítő kezet nyújtunk nekik a képességeik kibontakoztatásában. A Csodalámpás projekttel az volt a célunk, hogy a bevont tanulókban erősítsük az olvasóvá nevelést, az anyanyelvi kompetenciák fejlesztését. A Csodalámpás műhelymunkával értéket teremtettünk és értéket közvetítettünk nemcsak elméleti szinten, hanem a tanulók önismereti és szociális kompetenciái területén is. A célt az elméleti és gyakorlati ismeretek összekapcsolásával értük el. Sokrétűen bővítettük a tehetséggondozó műhely tanulóinak ismereteit. A programmal a pályázati kiírásban megjelölt célkitűzésekhez a különösen tehetséges gyermekek komplex tehetségfejlesztése megvalósult.
A pályázat során lehetőségünk nyílt közösségépítésre a különböző korosztályok között. A népmesék világán keresztül alkalmunk nyílt az önismeret, a kifejezőkészség, a kreativitás, a memória, előadókészség , kézügyesség, hallás, ritmusérzék, digitális kompetenciák fejlesztésére. 2. osztályos gyerekektől 6. osztályosokig vettek részt a programokban, 20 tanuló. A gyerekek életkora: 8 évestől 12 éves korig terjed. A Csodalámpás Meseműhely programjait tanulóink életkori sajátosságaihoz igazítottuk.
Első témakörünk a „Meseország kapujában” címet kapta, melyben a gyerekek betekintést nyertek a meseelmélet alapjaiba. Megismerték a népművészeti és népköltészeti alkotásokat, külön hangsúlyt fektetve a népmesékre. Mesekiállítást szerveztünk mesekönyvekből és mesefigurákból.
Második műhelyünk „Infor-Manó kuckójába” vezette el a résztvevőket. Meseblogokkal és meseoldalakkal ismerkedtek meg, majd megtervezték a későbbi előadást hirdető plakátokat.
A „Tündérkertben” iskolapszichológusunk segítségével önismereti játékokat és szituációs gyakorlatokat próbáltunk ki.
A „Sárkánybarlangban” betekintettünk a bábok világába, tanultunk egy kis bábelméletet, majd közösen kiválasztottuk az előadásra szánt magyar népmesét. Ehhez a gyerekek rajzban megtervezték saját karakterük kinézetét, majd közösen elkészítettük a szükséges fakanál bábokat és a hátteret. Érdekességként megismerkedtünk a népi vásárok világával és a papírgyártás folyamatával.
A „Gyémánt-patak partján” mesedalokat és mesezenéket hallgattunk. Kiválasztottuk és közösen megtanultuk az előadáshoz szükséges dalokat. Megtapasztaltuk a színpadi mozgás lehetőségeit, majd próbáltuk azokat. Bővítettük táncelméleti ismereteinket, és közös zárótáncot koreografáltunk.
A „Varázsszőnyegen” ülve kiosztottuk a szerepeket, melyet közösen tanultunk meg és próbáltunk. Kitapasztaltuk és elsajátítottuk, hogyan kell mozgatni a bábokat.
A programok egymásra épültek. A komplex program során igyekeztünk tanulóinkat képességük szerint fejleszteni, és választani a különböző feladatokra. Első lépés a közösségépítés volt, különböző osztályokból érkezett gyerekek összecsiszolása. A pszichológus sokat segített a gyerekek önbizalmának erősítésében, mi pedig rengeteg önismereti játékkal segítettük ezt a folyamatot. Ezután kiosztottuk a szerepeket a gyerekek választása alapján. Megkezdődött a szövegtanulás, annak változatos módon történő gyakorlása. Az egyik legizgalmasabb feladat a bábok megtervezése és a háttérdekoráció elkészítése volt. Ebbe a gyerekek egyéni ötleteiket belevihették. Az elkészült bábokkal folytattuk tovább a próbát. A bábok mozgatásának, a gyerekek paraván mögötti elhelyezkedésének gyakorlása történt. Amint kézbe vették az elkészült bábokat, jobban életre keltek a figurák. A programunk koronája az előadás volt, melyre szívesen jöttek a szülők és a meghívott vendégek, kollégák és az iskola tanulói. A gyerekek izgalommal és nagy örömmel készültek, rengeteg tapsot, majd később dicséretet kaptak, aminek nagyon örültek.
Végezetül meghívott vendégek és iskolánk tanulói előtt bemutattuk a Csillagszemű juhász című mesedarabot. A műhelymunka lezárásaként kirándulást szerveztünk a résztvevőknek a Debreceni Kerekerdő Élményparkba, ahol felejthetetlen napot töltöttünk el.
A Debreceni Kerekerdő Élménypark több mint 70 ezer négyzetméter területű parkban szabadtéri és fedett élményelemek, programok sorával találkozhattunk. Élményelemek: beszélő fa, pirate ship hajóhinta, kőkorszaki vízibicikli, drótkötélpálya, hálós kalandpálya, színpadi előadás, labirintus, mesejelenetek, trambulin, bungee trambulin, dzsungel vonat, körhinta, vízi dodgem, , lancelot lovacskás kisvasút, játszóház, indiános ugrálóvár, rettegések kastélya, cápás víziforgó. Az egész egy mesebeli birodalom. A belépő korlátlan élményelem használatot biztosított, ami során a tanulók számos olyan helyen fordulhattak meg, amelyek pozitív szemlélettel, és rengeteg élménnyel gazdagították őket. Az interaktív mesejelenetek által a gyerekek megnézhették például Hófehérkét és a hét törpét, vagy Jancsit és Juliskát a mézeskalács házikójukkal. Piroska és a farkas meséjéből, és egyéb ismert hősök, például Batman, Amerika kapitány világából is kaphattak egy kis ízelítőt. A labirintusban, mindenki letesztelhette tájékozódó- és megfigyelőképességét az útvesztőből való kijutás érdekében. Az Élményparkba olyan audiovizuális élményekkel is találkozhattak, mint például a 3D-s, emberi arcot formáló Beszélő Fa. Ezzel is szerettük volna biztosítani tanulóink feltöltődését a színes programok változatos élmények által. Azért választottuk ezt, mert tanítványaink az iskola szervezése nélkül nem tudnának ilyen helyre eljutni. Szerettünk volna nekik maradandó emlékeket nyújtani. Élményekkel gazdagodva tértünk haza.